اخلاق حرفه اي
اخلاق حرفه اي
در حيطه علوم پزشکي

 

ارتباطات به عنوان يک فرايند، شامل اطلاعاتي است که از طريق علائم و نشانه ها ارسال و يا دريافت مي شود. اين اطلاعات شامل کلمات، حرکات غيرکلامي، نگرش ها و حالات مي باشد. به عبارت ساده چنين گفته مي شود که ارتباطات دربردارنده اين است که" کي چه مي گويد؟ به چه طريقي مي گويد؟ براي چه کسي و با چه درجه اي از تأثير پيام مي فرستد "(اچ. لاسول ،1948: 51-37).
 ارتباطات بين فردي متضمن فرايندي است که حداقل با چهارفاکتورتبيين مي شود:
الف- احساس در مورد خود.
ب- احساس درمورد ديگري.
ج- احساسات درمورد محتواي آن چيزي که بايد مورد بحث قرارگيرد.
د- احساسات درمورد موضوعي که مورد توجه قرارمي گيرد.
از مهمترين عوامل ارتباطي را مي توان "چهارچوب ذهني من" دانست. اينکه:
دربارهُ (گيرنده يا فرستنده) اطلاعات چگونه فکرمي کنم(چه احساسي دارم)؟
تعصب ها و موضعگيري هاي من نسبت به او چيست؟
من دربارهُ محتواي خاص پيام چه فکرمي کنم(چه احساسي دارم)؟
 تعصب ها و موضعگيري هاي من دراين مورد چيست؟
 در بارهُ موضوع پيام چه فکر مي کنم؟
موانع ارتباطات مؤثر بين فردي
موانع ارتباطات بين فردي ريشه در پردهُ (ساختار) ادراکي فرستنده و گيرنده پيام (اطلاعات) دارد. منظور از اطلاعات، بدنه زبان و نشانه ها و نيز کلمات و واژه هاست.
هرمانعی برسر راه ارسال و دریافت مؤثر یک پیام مشخص به عنوانیک مانع عمل می نماید. درحالیکه موانع بسیارعظیمی برسر راه ارتباطات مؤثر وجود دارد،دوازده مانع اصلی را که در روابط بین شخصی اختلال وارد می کنند درجدول زیر مرور میکنیم. هر گاه فردی تحت استرس و فشارکاری، یا حالت یورش یا حالتناراحتی ذهنی قرارمی گیرد، احتمال اینکه یک یا چند مورد ازاین موارد ظاهرشود، وجوددارد.
1.        قضاوت Judging  
2.        انتقادکردن  Criticizing                   
3.        ارسال راه حل  Sending solution
4.        دوری از علا ئق و منافع دیگران Avoiding other's concerns
5.        دستوردادن  Ordering
6.        تهدیدکردن Threatening
7.        موعظه کردن Moralizing
8.        افراطی/ پرسیدن نامناسب  Excessive/ Inappropriate
9.        پند دادن  Advising
10.     مشغول کننده/ سرگرم کننده  Diverting
11.     مذاکره منطقی  Logical Argument
12.     اطمینان مجدد دادن Reassuring
 
 
اقتباس از مقاله" ارتباطات و الگوهاي ارتباطي در سازمان" دکتر فريدون وردي نژاد
                                                                                       ادامه دارد.......
 

 



نظرات شما عزیزان:

طاهرپور
ساعت9:46---11 دی 1390
مطالبتون جالب ؛ علمی و جامع بود ولی بنظر من باتوجه به اینکه مشکلات برقراری ارتباط یکی از مشکلات ما در سازمان ها ؛ دانشگاه ها و حتی منزل است و بهتر است کاربردی تر و با بیانی ساده تر به آن پرداخته و بیان شود.

طاهرپور
ساعت9:45---11 دی 1390
مطالبتون جالب ؛ علمی و جامع بود ولی بنظر من باتوجه به اینکه مشکلات برقراری ارتباط یکی از مشکلات ما در سازمان ها ؛ دانشگاه ها و حتی منزل است و بهتر است کاربردی تر و با بیانی ساده تر به آن پرداخته و بیان شود.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 24 آذر 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.